IF U DONT KNOW WHO I AM PLEASE DONT JUDGE ME
NOBODY IS PERFECT & I AM NOBODY
::: aku bukan PUTERI dari KAYANGAN tapi aku PUTERI dari bumi KENYALANG :::
(◕‿◕✿)

Friday, December 30, 2011

30 Disember

Hye esok.. Kenapalah engkau perlu muncul.
Hye esok.. Kenapalah engkau perlu cepat sangat..
Hye esok.. Kenapalah engkau perlu mencemburui masa aku.
Hye esok.. kenapalah engkau perlu berlalu dengan pantas sangat.
Hye esok.. boleh tak kalau aku nak tukarkan engkau hari-hari kelmarin?
Hye esok.. boleh tak kalau esok aku nak buat-buat tertido ke, buat-buat lupa  ke
buat-buat bodo ke, buat-buat tak tau ke..
  

4 perkara yang perlu anda WAJIB amik tau wahai pembaca2 blog saya sekalian
 
1st : Hari ini 30 Disember
2nd : Hari ini hari Jumaat
3rd : Hari ini, tarikh ini 30 Dis, mak aku tengah sarat mengendong aku dalam perut dia yang besar tuh.
Merayap ke sana dan ke sini... Menunggu saat-saat kelahiran aku.
4th : X paham2 lagi ke aku nak ape? haha
 
member kat opis buat kecoh kat opis... huhu segan =)
 
aku dah besar dah kan,kan,kan,kan. Dulu korang kenal aku cinonet je lagi. Sape yg kenal aku since Friendster mesti tau punye.. hehe 
 
Bagaikan baru kelmarin aku belajar merangkak, belajar menaiki setiap batu-batu tangga, berlari2 anak, belajar bercakap.. pelat pulak tuh, merengek untuk dibelai, disuap nasi ke mulut.. hingga aku lupa dan alpa rupa-rupanya anak ibu sorang nih dah besar panjang pon. Bukan setakat besar panjang, dah cukup umur dah pon. Pejam celik pejam celik dah jadi ANAK DARA dah pon kann? dan pejam celik pejam tak celik-celik, anak mak sorang nih dah boleh kawen dah. Eyh sowy2.. tershashullll lak lidah nih... :P

HAPPY BIRTHDAY UNTUK DIRI SENDIRI 
CIK MASTURA

Sunday, December 25, 2011

I believe in love, do you?

I just wanted to say I think the best people in life are the ones that get brokenhearted, time and time again and can still open their hearts to love after the exasperating pain of heart break. Those are the best kinds of people in life. 

The ability to love anything and anyone is a gift. And anyone who hasn't found love yet should not fear, because it's fear that drives you to insanity and worry. But its hope that sends you to belief and opens your heart again to love and for love. And once you've found it, and really found it, Love will never let you down. It will be faithful and kind. 

Love will be beautiful and unpredictable. And even though I haven't found it, I feel all these things for it. I don't know why and I don't know how, but I can tell you I really do believe In love.


Lol I know this sounds like a motivational talk for everyone but I was just feeling inspired. I just wanted to get one of the nice things I was feeling about love off my chest. But of course I'm angry, hurt and frustrated sometimes, that's a natural emotion just know you should be all driven to smile and be happy with the thought of the hope of love. And to those who have found love, be happy. Don't let go, hold on tight, because he or she is a keeper. And be inspired by that love, because people like myself who long to find 'the one' envy you and can't wait to be in your position. But I say to myself everyday when the time is right it will happen.


And it will. Insya Allah.


Friday, December 09, 2011

Serius aku penat sangat !

Oh meeeen,

memang penat gila weh wa cakap sama lu. Mata penat, tangan penat, dahi penat (dahi penat sebab asyik kerut je time buat kerja. konon fokus lah kan), kaki penat (sebab bersila), tulang belakang sakit (sebab selalu bongkok time buat kerja. Penat sampai rasa macam dah tak boleh tidur dah. Paham tak macam mana ? Kalau jenis aku lah kan..aku ni kalau dah terlampau penat, memang tak boleh terus tidur. Memang tak akan lelap. Aku kena chill chill dulu, baring baring dua jam dulu, then baru lah boleh tidur. haaa, aku punya mata memang jenis macam tu.


Senyum je lah mampu aku kasi. Dalam hati 'wuarghhhhhhhhhh'


"hari tu aku buat projek dua hari tak tiduq kot. memang lah dua hari tu tak lah lama mana.. TAPI KALAU DUA HARI BUAT KERJA TAK BEHENTI LAMA GILAAA KOT ! ! "

Yes. Memang tak tidur langsung dari 12.00 am sampai ke dua hari seterusnya. Otak terus ngeng sekejap. Kerja belambak gila kambing. Belum habis satu kerja, satu kerja pula datang. Pagi pagi pukul 7 pagi macam tu, mandi mandi semua.. then terus start buat kerja sampai lah ke 12 tengah malam tu. Boleh imagine tak? deeeeeeemmmmmmmm. tak suka !


Pape pun, jangan amalkan ini selalu ye. 

Then pukul 12 tengah malam tu baru lah mandi. Haaa yang ini jangan ikut. Jangan ikut mandi malam sebab itu sangat tak elok okay. Tapi nak buat macam mana, time tengah busy macam ni, aku rasa better aku siapkan terus kerja kerja aku then baru nak mandi ke, makan ke, meniarap ke. Eh eh eh, tapi aku tak busuk okay kalau lambat mandi. Aku memang dilahirkan untuk jadi wangi. So kalau mandi lambat pun, still wangi lagi. ngueheheheheh.

Tengah stress buat kerja, tiba tiba entah macam mana terlintas dalam kepala otak 'kan best kalau doraemon jadi member aku, boleh minta tolong dia pinjamkan alat yang boleh siapkan semua kerja dalam masa 3saat' =.=" yang tak boleh blahnya, siap masuk mimpi kot pasal Doraemon ni. terbaik lah kan. Tapi kenapa mimpi? kenapa tak betul betul? hahahammmmboi melebih kau Mas :P

Bye Bye Bye. 
 

Kalau aku bercinta.

Kalau aku bercinta..
Dengan siapa akan aku bercinta, Cinta kerana hatinya, Atau cinta kerana paras rupanya. Bagaimana harus ku jaga cinta, Menjadi sesetia yang mungkin, Atau sekadar bermain dingin. Ke mana arahnya ku punya cinta, Ke arah yang diredhai, Atau ke arah untuk dinodai. Apa janji - janji ku pada cinta, Berjanji bersama selamanya, Atau berjanji kelak meninggalkannya.


Kalau aku bercinta...
Apa rancangan masa depan cintaku, Berakhir dengan dia dikahwini, Atau berakhir dengan perpisahan yang tidak diingini. Apa ilmu yang diperlukan untuk bercinta, Ilmu dunia dan akhirat untuknya, Atau sekadar ayat-ayat manis untuknya.


Kalau aku bercinta...
Apa batas - batas dalam bercinta, Menjaga kehormatan dirinya, Atau merosakkan dirinya. Perlukah ku korbankan diri untuk cinta, Sedangkan islam menyuruh jihad pada agama, Atau Islam hanya sekadar nama.


kepada hencex cinta, dengar la Harapan ku pada cinta, Supaya diri ini dihargai, Supaya diri ini menjadi pimpinan pada si Suami. 

INSYA ALLAH =)

Sunday, December 04, 2011

okey tak kalau hantaran aku nanti 20K??

Assalamualaikum warahmatullahiwabaraktuh..
Untuk sekian kalinya kita bersua lagi di sini yakni di blog pu3mas89.
Aku nak ucapkan thanx a lot buat kalian yang still dok jenguk-jenguk, dok ngintai-ngintai, dok skodeng-skodeng, dok tejulor-julor, tejelir-jelir, dok silent-silent kat blog aku nih. Aku harap sangat2, dengan adanya blog nih, kita dapat merapatkan lagi hubungan silaturrahim kita sesama insan. InsyaAllah.


Owrite.. aku baru je balik daripada teman mak aku nih g jenjalan. jenjalan mana tah aku tak ingat. HAHA (padahal baru je 2 jam lepas, cepat tol lupe). Tiba-tiba tadi aku terasa mulut aku memang gatal nak bertanya kat mak aku soalan makan dalam nih. 
 


"Mak..mak..mak..mak.. (gaya sore memang ala-ala manja palsu), sekarang nih kan mak, kalau orang nak kawen kan, duit hantaran dia brape mak? Pastu, tanpa disedari, mak aku dah keluar dah senyum dia tuh, macam lah aku tak tau ape makna senyuman palsu dia tu. huhu. Nampak sangat dia nak tanya soalan yang dah beribu belas ratus kali dia akan tanya..
 

"Ada ke yang nak kan kau nih Mas?".  Maaakkk aaiihhh... den sontap! Pantang den oghang dok tanyO soklan camtuh. huhu.


takde la.. aku saje je tanya soalan tuh. Sebabnya malam tadi aku dok belek
sok kabar ruangan soal jawab nih. Ada sorang laki nih, nak kawen sangat aku nengok, terdesak pon ada gak, huahuahua, dia mengadu kat pakar jawab soal tuh, yang dia dah nak kawen, tapi calon isteri dia pulak wat hal.. mintak duit hantaran sampai 20k or 30k cam tuh rr.. tak ingat sangat. Wooowww! aku time tuh, dah dok terbayangkan daa, kalo 20k or 30k nih, mesti muka calon isteri dia cantek cam Heliza ke.. Tiz Zaqiah nur kasih tuh ke or sape-sape lah kan. Time aku baca tuh, memang tergelak-gelak gak laaa.. tapi dalam hati je lah.. sebabnya bapak aku ada depan aku.. nanti takut aku lak kene hambor ngn bapak aku. huhu. 


Sepatutnya.. benda2 camni tak yah la jadi.. Sebab apa yang aku baca semalam, dalam Islam, soal hantaran tak timbul sama sekali kerana yang penting mas kawen. tapi tak salah hantaran tuh diwujudkan sebagai tanda hadiah penghargaan seorang lelaki kat bakal isterinya.. just perlu pastikan benda alah tuh tak menyusahkan. Ok cop.. cop.. cop.. aku rasa macam aku nih pakar nasihat perkahwinan je kan. ngaaaa~ 


Means kat sini, aku bukan nak cakap yang aku pakar sangat dalam bab-bab kawen nih. Aku mengaku.. aku kalo bab-bab kawen nih memang pakar dalam zaman kecik-kecik dulu. Haihhh.. memang selalu pon main kawen-kawen ngn jiran sbelah umah aku. Padahal, jiran aku tuh perempuan. Tapi buat-buat menyamar, yang aku jadi laki (aku sangat hensem ok bila jadi lelaki), jiran aku jadi perempuan. So, kawen-kawen lah. haha. Bunga rampai nye plak dok ganti dengan daun mengkudu yang dah koyak-koyakkan tuh. ngaaaa~ Bengong je. So, ape pendapat korang tentang isu hantaran mahal-mahal bagai nih?

 
Aku rasa buat kali ke 7,468,291,639, aku ajukan soalan yang sama. Aku suka tanya soalan kenapa eh orang dulu-dulu kan, jika ada orang yang nak merisik jerr.. mak ayah diorang terus setuju and suruh kahwin je. takder pon bentuk2 halangan masa zaman dulu2. Lainlah.. kalau dalam cite Sembilu kasih ke.. drama2 ke.. tuh lain rr.. diorang nak sedapkan cite ada byk konflik.

Sekurang-kurangnya, aku suka menjadi diri aku, tak kira tempat, tak kira masa. Asalkan nanti aku dapat suami yang beriman, bijak, pandai jaga aku dunia akhirat and leh bimbing aku masuk syurga. Boleh la jadi heliza dalam cite syurga cinta. hehehe.

Ok chaww!

Wednesday, November 30, 2011

apa yang aku cakap nie?

Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Abg kassim pon ponn.. haha.

BEBEBEBBEBEBEBBEBEBEBEBBEBEBEBBBBBBB....................................!! 

Windu nak tekan tekan kibod yang dah usang dan behabok-habok x hengat dunia nih. haha
Guys, Pernah tak korang rasa atau mengalami peristiwa seperti di bawah:

ketika korang sedang fikirkan seseorang, tiba-tiba orang tersebut akan call kau, lalu kau pun cakap, " saya baru fikirkan anda"!!

Nih rr kuasa minda. Itu sebabnya penting untuk aku, kau, kau,kau, dan kau sume menetapkan matlamat. Aku pernah dengar orang cakap Tiada satu pun yang boleh dicapai tanpa terlebih dahulu melihatnya dalam imaginasi angan-angan ataupon impian.

Senang cite rr kan, entry aku kali nih aku cite pasal angan-angan dan impian. Sesuatu yg masih dalam khayalan atau imaginasi aku, tetapi mungkin boleh jadi realiti atau terus-terusan  kekal menjadi dunia fantasi aku. 


 Memang la orang cakap berangan-angan tuh serupa je macam Mat Jenin. tp andai Mat Jenin berangan-angan kosong, dia tak akan berkerja mengutip kelapa, dia sudah memulakan langkah pertama dalam imaginasinya cuma dia "dimatikan" oleh penglipur lara yang tidak memahami konsep imaginasi cemerlang. Cop.. copp.. cop !! aku rasa macam aku bukan create entry.. aku rasa macam aku berbahas dalam alam parlimen! haha. Ala2 karangan SPm aku gitchuuu!


"owhh.. budak nih sensitip dan jiwa lembut nih.. mesti kuat cemburu nih". Wahh tetibe je. haha Poyo je aku bcerita kan? hahaha.

 
Kalau takde angan mana wujud perancangan
Hanya perancangan bisa menjayakan kenyataan
Lihatlah orang yang berjaya.. diorang semua bermula daripada sebuah angan-angan dan impian. Kan lebih baik dari, tak rancang apa-apa..

Kejayaan hari ini,
mesti bermula daripada sebuah angan-angan.. impian mahupon mimpi.

Dan..dan..dan..dan..dan..
Babaii !! :) 

Tuesday, September 13, 2011

cinta jarak jauh !


PERNAHKAH kita berasa terlalu jauh dengan seseorang? apabila perasaan sayu dan kerinduan yang mendalam terhadap si dia, ia membuatkan kita sering termenung memikirkan dirinyakan. bayangkan kita bertugas nun jauh di utara tanah air sedangkan si dia pula di selatan. mengatur janji temu dengan komitmen yang banyak sedangkan pada masa sama, rindu terhadap si dia meluap-luap, pastinya hati tidak keruan dibuatnya.


percintaan jarak jauh ade kalanya begitu menduga biarpun sesekali terasa seronok dan terbuai oleh kejujurannya. namun ader jugak yang menaruh curiga pada pasangan kerana takut kasih sayang yang sedang disulam akan terhakis perlahan-lahan.


bagaimana untuk memelihara dan mengekalkan percintaan jarak jauh yang dilalui? pelbagai perasaan yang merunsingkan, menyedihkan dan memeningkan apabila berada dalam situasi cinta jarak jauh nie. pelbagai dugaan dan cabaran perlu dihadapi. kekangan yang paling hebat dirasai pada saat tue.

oleh kerana itu, kita perlulah utk menetap kan dan bulat kan ati kite kepada pasangan kita. antara lain nya jugak adalah.


percaya pada pasangan
apabila berjauhan dengan pasangan, kita hendaklah percaya dengan si dia. pentingnya sikap saling mempercayai dalam berpasangan nie berasaskan kepada tunjangnya iaitu kesetiaan. percayalah pada si dier yang dier akan setia dan masih menyayangi kita walaupun berada jauh beribu-ribu kilometer jaraknya.


setia walaupun jauh
memang pelbagai dugaan yang akan dihadapi apabila berjauhan. ketika berjauhan, kita akan terasa sunyi kerana orang yang paling kita sayang jauh dari mata. apabila berjauhan, hati menjadi sunyi dan pelbagai perasaan timbul di hati…ketika nie lah kawan menjadi penyeri…namun begitu, walaupun kita masih mempunyai kawan, kawan hanyalah kawan…ceria bersama kawan tidak sama dengan ceria apabila bersama dengan orang yang kita sayang…di sini, ader yang kecundang…


berjumpalah walaupun seketika
jangan jadik kan jauh tue sebagai alasan…cinta perlukan komitmen…cinta jugak adalah tanggungjawab…walaupun jauh, cuba carik masa untuk berjumpa dengan si dier. andai kata si jejaka duduk jauh di selatan misalnya manakala si gadis tinggal jauh di utara cuba carik masa yang sesuai untuk berjumpa…


paling tidak pun apabila ader cuti panjang menjelang…janganlah tidak berjumpa langsung…sudah pasti rindu di hati akan semakin memberontak apabila berjauhan…
jadik, apabila ader kelapangan tue…rancanglah untuk berjumpa, sudah pasti nie akan mengeratkan lagi hubungan dan dapat mengurangkan rasa rindu…



tanyalah khabar
setiap malam sebelum tidur kalau boleh cuba hubungi si dier untuk bertanyakan khabar… buat secara selang seli…hari nie kita yang hubungi dier dan esok giliran dier pulak… dengan cara nie, baru sama-sama berasa susah dan senang…jangan mengharapkan si dier saja yang akan menelefon…sudah pasti dier akan berasa sukar untuk menghubungi kita jika dier saja yang perlu hubungi…memang cinta perlukan komitmen tetapi ia akan menjadi sukar apabila sebelah pihak saja yang memberikan komitmen…untuk tue, sama-samalah membantu dalam membina percintaan nie…


sambut hari ulang tahun bersama
sekiranya tidak sibuk, cuba sambut ulang tahun bersama-sama…sekiranya sambutan hari ulang tahun tue jatuh pada hari bekerja, sambutlah bersama-sama pada hujung minggu selepas tue… luangkan masa bersama untuk seketika, sudah pasti dapat menggembirakan antara satu sama lain…walaupun perjumpaan tue hanya sementara, kenangan ketika berjumpa bersama-sama sambil menyambut hari ulang tahun sudah pasti akan terpahat kukuh di hati masing-masing… mungkin kita akan tersenyum sendirian apabila mengenangkan kembali kenangan manis sebegitu…



jangan jadik kan jarak sebagai pemusnah
cinta jarak jauh memang sukar…memang meronta-ronta hati bila mana rindu tue datang… apabila keseorangan, sudah pasti kita akan terasa sangat kerinduan tue… tetapi ingatlah, jangan jadik kan jarak yang jauh tue sebagai pemusnah cinta…jadik kan ianya sebagai satu cabaran yang akan memberikan kita lebih bersemangat untuk meneruskan cinta tue…jangan sesekali cepat mengalah…



aper pun rintangan yang ader, jangan jadik kan ianya sebagai alasan dan penghalang… tetapi jadik kan ianya sebagai sesuatu yang dapat menambahkan kasih sayang kita kepada si dier…apabila jauh, kita akan merasa rindu bukan?...jadik jauh yue bukan satu perkara yang tidak baik, cuma ianya salah satu cara untuk memupuk rasa kasih sayang dan mengajar untuk menjadik seorang kekasih yang setia…


p/s : rindu die sangat !.. ohmaigoddd 

Wednesday, August 17, 2011

Nuzul al-Quran

Sejarah al-Quran
Antara peristiwa agung dalam sejarah umat Islam di bulan Ramadan ialah turunnya kitab suci al-Quran atau disebut Nuzul al-Quran. Ia dirakamkan dalam al-Quran, melalui firman Allah yang bermaksud: “Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekelian manusia, dan menjadi keterangan yang menjelaskan petunjuk dan menjelaskan perbezaan antara yang benar dan yang salah.” (Surah al-Baqarah, ayat 185)
 
Al-Quran merupakan mukjizat yang paling besar yang dikurniakan kepada Nabi saw. Kita hendaklah beriman dan mempercayai isi kandungan al-Quran. Beriman dengan al-Quran merupakan salah satu dalam Rukun Iman.
 
 
Erti Nuzul al-Quran
 
Peristiwa Nuzul al-Quran 
berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, 
di Gua Hira’ tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhammad saw.
 
‘Nuzul’ bererti turun atau berpindah, iaitu berpindah dari tempat sebelah atas ke tempat di sebelah bawah.‘Al-Quran’ pula bermaksud bacaan atau himpunan. Ia dikatakan sebagai bacaan kerana al-Quran itu untuk dibaca oleh manusia. Ia juga dikatakan himpunan kerana dalam al-Quran itu terhimpun ayat-ayat yang menjelaskan pelbagai perkara yang meliputi soal tauhid, ibadat, jinayat, muamalat, munakahat dan sebagainya.
 
 
Nama-Nama Lain
Selain disebut al-Quran, ia juga disebut al-Kitab, al-Furqan, An-Nur, al-Zikr dan lain-lain. Proses Penurunan al-Quran: Al-Quran diturunkan beransur-ansur dalam masa 23 tahun.13 tahun di Makkah dan 10 tahun di Madinah. 
 
 
Kehebatan al-Quran
  1. Allah berfirman yang bermaksud: “Katakanlah wahai Muhammad, sesungguhnya jika sekalian manusia dan jin berhimpun dengan tujuan hendak membuat dan mendatangkan sebanding dengan al-Quran ini, mereka tidak akan dapat membuat dan mendatangkan sebanding dengannya walaupun mereka bantu-membantu sesama sendiri.” (Surah al-Israa’, ayat 88)
  2. Orang yang membaca, menghafaz dan melihat sambil memikirkan keajaiban yang ada pada susunannya diberikan pahala. 
  3. Al-Quran sumber hidayah bagi kebahagiaan hidup manusia di dunia dan di akhirat.  
  4. Tidak sesiapa pun sama ada di kalangan manusia atau jin yang mampu mencipta ayat yang menyerupai al-Quran. Firman Allah yang bermaksud: “ dan jika kamu merasa ragu-ragu dengan apa yang Kami turunkan kepada hamba Kami, bawalah satu surah yang seumpamanya, ajaklah saksi-saksi (penolong-penolong) kamu, selain Allah, sekiranya kamu (di kalangan) orang yang benar.”(al-Baqarah, ayat 23).  
  5. Al-Quran merupakan mukjizat tertinggi dan teristimewa yang hanya dikurniakan kepada Nabi saw.
  6. Manusia belum mampu menyelami dan menerokai rahsia al-Quran secara menyeluruh sehingga hari ini. Ini bererti sifat kehebatan, kesaktian, keagungan dan keunggulan al-Quran secara tersendiri dengan pengertiannya yang amat luas dan mendalam kekal terpelihara hingga kiamat.  
  7. Al-Quran sebagai petunjuk jalan kebenaran. Membawa manusia daripada kegelapan kepada cahaya yang terang. Allah berfirman yang bermaksud: “Inilah Kitab yang tiada keraguan padanya, menjadi petunjuk kepada orang yang bertakwa.” (al-Baqarah, ayat 2) 
  8. Membaca al-Quran mendapat ganjaran pahala dan syafaat daripada Allah. Rasulullah saw bersabda dengan maksud: ‘Bacalah al-Quran, sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat sebagai syafaat kepada pembacanya.”
 
 
Tuntutan Al-Quran
Sesungguhnya al-Quran mempunyai tiga hak yang wajib ke atas umat Islam untuk menunaikannya.

1. Hak untuk membaca dan bertilawah kepadanya.
2. Hak untuk bertakbir atau memahami makna dan menjiwai kehidupan.
3. Hak untuk beramal dengan seluruh isi kandungannya.


Peringatan:
  1. Al-Quran untuk dibaca buka dijadikan perhiasan. 
  2. Al-Quran tidak menjadi syifa’ (ubat) bagi orang yang ingkar dan zalim. 
  3. Al-Quran menjadi petunjuk kepada orang-orang yang bertakwa. 
  4. Hati yang keras boleh dilembutkan dengan hidayah al-Quran dengan keizinan Allah. 
  5. Pesan Nabi saw: Aku tinggalkan dua perkara yang jika kamu berpegang kepada kedua-duannya, nescaya kamu tidak akan sesat selama-lamanya, iaitu Kitab Allah (al-Quran) dan Sunnahku (al-Hadis).

Semoga Ramadan kali ini membawa rahmat buat kita semua.
Amin.
 

Saturday, August 13, 2011

orang kata aku laher dalam perut mak !

 (bukan orang kata... memang betul)

Bila dahaga, Bila lapar, Bila keseorangan
 yang susukan aku, yang suapkan aku, yang sentiasa di sampingku
M A K
 

suke tengok senyuman terukir dekat mak.. love u mak !

 Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut.... Mak
Bila bangun tidur, aku cari.... Mak
Bila nangis, orang pertama yang datang .... mak
Bila nak bermanja, aku dekati.... mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah.... mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya.... mak
Bila nakal, yang memarahi aku.... mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma.... mak
 


Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah.... mak
Bila takut, yang tenangkan aku.... mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk.... mak
Aku selalu teringatkan .... mak
Bila sedih, aku mesti talipon.... mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu..... mak
Bila bengang.. aku suka luah pada.. mak
 


Bila takut, aku selalu panggil... "mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah....mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....mak 

Bila ada masalah, yang paling risau.... mak
 


Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku....mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....mak
 


Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....mak
Yang selalu berleter kat aku...mak
Yang selalu puji aku....mak
Yang selalu nasihat aku....mak

 
  
mak pikiq, bile la anak dara die yang sorang nie nak BUNGA BUNGA CINTA















Bila nak kahwin.. Orang pertama aku akan tunjuk dan rujuk... mak
(nie je yang takde lagi, hahaha

 p/s: sekarang nie aku xberapa nak sihat.. dan orang yang sentiasa dgn aku tetap MAK .. korang jangan lupe doakan aku cepat sembuh k.. TQ :)
 

Friday, August 12, 2011

Entry ini pasal perempuan

Memandangkan aku perempuan, so aku kira aku layak untuk bercakap pasal topik ini dan perlu diingatkan ini celoteh aku sahaja. Aku ulang lagi sekali! nih hanya coloteh aku sahaja.
 

Sebelum aku nak coloteh panjang..aku bg AMARAN KERAS DULu!
Entry nih sangat panjang! Dan aku ucapkan awal-awal kat korang..
SELAMAT TIDUR SAYANGKU. hahaha


Cite ni peringatan untuk kawan lelaki je, tapi orang pompuan take note ok? :) hehe Jom kita tengok benda-benda yang selama ini menjadi rahsia yang terperam buat orang perempuan. Ini bukan mengumpat, tapi kenyataan. jadi bagi lelaki haruslah fahami hakikat bahawa perempuan itu dot dot dot. 

Salah satu kegemaran orang perempuan ialah salin resepi, fotostat resepi dan hafal resepi. Dan salah satu ketidakgemaran orang perempuan ialah masak ikut resepi! HAHA. Mak aku selalu buat macam nih dan aku terpengaruh mungkin aku dah mewarisi sipat mak aku nih. ngeee ~



PEREMPUAN DAN SHOPPING
Perempuan dan shopping memang tak dapat nak dipisahkan. orang perempuan bila nampak ada jualan besar-besaran, terus dengan semangat wajanya melangkah kaki dan pasang kuda-kuda untuk pergi kat tempat jualan tuh.! Wanita kan pemurah jadi tak heran la diorang bermurah hati tabur duit sana sini dekat shopping complex! ngee~  

Walau sibuk macam mana pon, tetap jugak ada masa untuk komitmen ini. Tapi tapi tapi, kalau nak diikutkan wanita telah diiktiraf sebagai kaum yang paling bijak terutama dalam hal berbelanja. peace! Alhamdulilah. aku tergolong haha jeles la tuh kaum2 laki yang baca blog aku nih? HEHE. Tapi tak semua wanita yang hantu shopping okey.

Memang boleh nampak jelas arr kalau perempuan tak dapat apa yang diorang nak, automatic bermulalah telenovela  tarik muncung empat, lima inci ! ngeee ~~


PEREMPUAN DAN CERMIN

Ok! aku mengaku, sifat nih memang ada dekat aku. Orang perempuan nih akan main belek-belek muka kat cermin sekurang-kurangnya tiga kali sebelum ke nak pergi ke sesuatu tempat, enam kali semasa dah sampai ke sesuatu tempat yang dituju dan tiga kali pulak selepas balik daripada sesuatu tempat. dengan mengambil masa kira-kira setengah jam setiap kali. Ini bererti selama enam jam sehari orang perempuan buat kerja tengok muka sendiri! wowww! pujian harus diberikan kat perempuan! hehe. sebabnya? itu tandanya perempuan selalu besyukur atas ciptaan Tuhan yang sempurna nih :) peace! 



Perempuan memang cekap bab belek muka & pasang make-up tapi! tapi! tapi! dorang x berapa nak cekap  bila nak gunakan cermin kereta untuk parking kereta, drive celah jalan sempit dan lain-lain, haha jangan marah yerr. maaf zahir batin dari saya. :P



PEREMPUAN DAN HATI

Mengikut kajian, dalam sehari sekurang-kurangnya lima enam kali perempuan berkecil hati. cuba bayangkan kalau 7 tahun berterusan, tak ke perempuan akan kehabisan hati! haha. kalau nak cerita pasal "air mata" perempuan pulak, semestinya SENJATA utaman kot. Lelaki? Hmmm. jangan cite ar, laki sebenarnya sengaja main sorok-sorok perasaan sedih diorang. Padahal errghhh dalam hati ada TAMAN oooo HAHA.


 PEREMPUAN DAN KEBERSIHAN

Memang tak dapat dipisahkan. bukan memang! tapi! WAJIB tidak dapat dipisahkan. Sorry to say, Tapi ada jugak perempuan yang pengotor. Perempuan asli akan menitik beratkan semua tuh. Ini hakikat dan tidak perlu dinafikan.


bersyukurlah anda jadi seorang PEREMPUAN. 
Eyhh cop cop cop ada lagi! 
Asik perempuan je kan..  
meh aku jadi adil dan saksama sikit, 
sikit je ye, tak perlu banyak!

 
PERSAMAAN PEREMPUAN DAN LELAKi
Diorang suka baca-baca blog. TAPI ! diorang MALAS NAK COMMENT! hahaha. Nak kata tangan tak dibedung. bedung, tapi ishh ishh. 
Aku memang sengaja perli korang. 
haha bye! :D

Thursday, August 11, 2011

kongsi cinta zaman monyet !

  1. Hye awak.. boleh berkenalan tak?? Muka awak saya pernah nampak lah sebelum nih. 
  2. Hye awak.. muka awak cute lah.. ayu je tengok.. kalau saya bawak and tunjukkan awak dekat mak saya, sure2 mak saya suka. sure2 mak saya terus datang rumah awak anta cincin belah berotan2. 
  3. Hye awak... awak kenal saya lagi tak. tak kenal? Awak, saya kan pernah jadi buah hati awak dulu. Saya kan pernah jadi rebutan awak dulu. erkkk. 
 
~ muntah hijau badang aku di situ plus ada tulang ikan kat situ skali !!~



Ok. kali nih aku jadi orang yang paling terbuka n paling sporting dalam dunia. Aku jarang bercerita hal2 personal aku. means, kalo bab-bab family semua tuh mmg lah aku cerita kan, And memang ada antara korang, korang dan korang sume memang dah kenal ahli family aku. Sampaikan ada yang hafal nama siblings aku. hampehs! hahaha.



Seriusly, aku jarang nak bukak mulut dan bercerita pasal kehidupan remaja aku tentang bab-bab cinta cintun nih. Aku slalu gak skodeng2 blog kawan aku, ramai yg dok cite2 pasal Bf diorang. huhu. Woow! sgt masyuk di situ. hehe. Aku cakap awal2 dulu k.. entry aku kali nih lebih kepada hati dan perasaan. Al-kisahnya begini, alaaaa.. normal kot kalo remaja yg baru nak membesar n membangun, mahu cuba2 untuk suke2 berlainan jantina. Normal kan? normal kan? normal kan? baik kowang angguk cepat !!! 



Nak dengar cite pasal aku x? kehidupan cintan cintun monyet aku masa zaman skolah. Ok bermulanya di sini. Memang time skolah menengah, bersepah2 couple2 yg sedang syiok bercintun. Aku? Aku terkecuali skit. Jap2, kalo korang nak tau, aku banyak kali dikecewakan. Aku ulang lagi sekali, aku teramat banyak kali dikecewakan oleh Sang Lelaki. Asal aku suka je si polan nih, si polan nih mesti main2kan aku. huhu. agak2 menyakitkan hati plus dicucuk2 jarum tebal size 10!!!! 


Ok, aku jadi sgt2 terbuka lagi skang nih. Aku pernah gak rr menyukai ada si polan nih. Dia antara yg hot gak rrr kat skolah. Padahal muka biasa2 sajee. Pakcik yg renovate dapur umah aku lagi ensem 10000x :) Ko boleh bayangkan x, sepanjang aku ngan si polan nih suke same suke, aku rasa hampir 2 tahun gak rr kat skolah kan bermadu kasih hempedu, aku dapat tau dia couple ngn budak lain? Ko bayangkan, spnjg 2 tahun tuh, puaslah aku dok memuja dia, konon2 dia lah paling ensem, dialah paling baik, dialah paling segala2nya. tp skang bg aku dialah paling hantu. sorry to say dat. aku sgt2 geram.


 Time tuh aku muda lagi. masa form 2 kot. Si polan yg berkenaan nih la dok gatal2 anta surat bawah meja aku.Yang aku peliknya, camne die leh sumbat surat cinta usang yg busok tuh bawah meja aku. Setahu aku, bawah meja aku memang dah terlalu sempit and x de seinchi pon ruang untuk orang lain gatal2 nak letak ape2 barang. Bawah meja aku sgt2 padat ok. Ada buku teks, ada buku latihan kecik kotak2 matematik, ada buku garis dua. hehe. 


Tapi kawan aku tak, bawah meja dia padat dengan nasi lemaklah, ada donutlah, ada baju sukanlah yang mana kawan aku tuh terlupa nak bawak balik umah. Ku kira2 hampir seminggu dua minggu dia x bawak balik. Mungkin sbb pengalaman aku ngn die, buat aku jadi makin garang skit n susah nak terima sape2 dalam hidup aku kot. Ermm..mungkin..~mungkin la.



Aku ada gak korek2 kat magazine and kat internet, ayat orang nak mintak clash nih..
antaranya lah kan..
 taddddaaaaaaaaa~~~~

  • awak terlalu baik buat saya. saya rasa. diri saya tak sepadan dgn awak. saya byk buat jahat. tak perlu lah awak tau. cukuplah saya katakan awak seharusnyer bersama dgn orang yg baik baik jua. tapi, bukan dgn saya. (yang nih memang biasa sgt aku dengar) psssstt : syukurlah kalo ko dah sedar..& itu kata2 aku lah. jgn ikut aku. haha..


  • Jap, jap. ayat nih lagi besh. tegelak2 gak bile 1st time aku denga. hahaha. gelak dlu "awak terlalu mengejar study awak. bila saya ajak awak tunang dan kawen, itu ajer alasan yg awak bg.. awak ingat bila kita kawen saya x bg awak belajar ke. awak kawen je lah dgn study awak tu. saya nak kawen dgn orang lain" 
(ommmmaaakkkk aaiii.. punyelah garang.. huhuhu)


  • Ada gak orang guna ayat nih, "awak, i think we should be just friends" ( banyakla kau punya kawan.. dulu pesal ko cakap perkataan kawan tuh kawen!)


  • Yg nih ada lagi..yg nih version ganas WWE skit.haha. "wey aku nak clash dgn ko.. aku rase kita dah x de sefahaman lg.. kalo bersama wat sakit hati je..ada bantahan??"(haha..aku rasa macam nak sumbat batang paip dalam mulut orang yg cakap nih!) 


  •  Yang tak leyh blah ayat nih..aku sgt2 takut kes macam nih. "awak, sebenarnya saya langsung tak pernah ada feel dengan awak. saya couple ngan awak pun sebab kesian kat awak jer, beriya-iya sangat. so skarang saya tak dapat nak menipu diri sendiri lagi. apa kata kita jadi KAWAN BIASA JER. 



Aku tak pernah jumpe lagi ada kes yang macam nih. Korang punyelah nervous nih nak bgtau pasangan korang tuh. Tak tido2 malam. Makan tak kenyang, mandi tak basah. then, bila korang dah lafazkan ayat korang nak mntak clash tuh, skali. respond pasangan korang..
jeng, jeng, jeng



"sy pun!!"
 saya tak kisah, memang dah lama nak tunggu saat camni. sekarang saya ade sebab concrete nak clash nagn awak. yabbedabedduuuuuuuuu! "
hahaha.. mengong seyhh.

  • Kalo tak berkesan gak...ada lagi nih.. " aku malas nak cakap la kan. aku nak clash ngan ko... menyusahkan hidup aku je ko nih" 
  • Bila anda nampak dia seakan akan terkejut.. "Dah.. dah... buat buat terkejut pulak.. Aku lempang kang" 
  • Si Dia mengalirkan air mata dan tersedu sedan. " Ko nangis la..aku pedulik apa.. Dah la muka buruk. Makin ko nangis makin buruk muka ko " 
  • Kalau si Dia Meraung "... Tolong tolong....ada orang gila nak apa2kan saya "

 

Kalau tak terclash jugak.... tak tau la aku, Kalo aku lak. aku gase nak cakap camni rrr..
"saya dengan ini meletak jawatan sebagai gf awak...
sekian terima kasih. Tapi awak. sebelum clash, kite tengok wayang dlu. pastu kite makan satey nak x awak"
Pastu aku blah terus tanpa pusing2 belakang. sbb ada orang cakap Jgn pndang belakang!~~ hehe.


hidup itu pasti, mati itu pasti
dunia itu pasti, syurga dan neraka itu juga pasti
yang mati sudah pergi, yang hidup muhasabah lah diri
semoga bertemu kebenaran yang hakiki
dan tidak menyesal di kemudian hari
di kala dunia dan seluruh isi nya tidak berguna lagi

Saturday, August 06, 2011

Puasa Keenam.

Rasa teramat-amat tak selesa rite now.
Sakit tekak..
Sakit kerongkong..
Sakit hidung..
Sakit gigi.. geraham segala bagai..

Batuk-batuk.. uhuk uhuk..
selsema.. slurrppp.. sok sett.. sok settt!


Tak dapat nak hirup udara sangat. Rindu nak hirup udara. rindu nak rasa makanan dengan penuh kenikmatan. Tak nak hirup bau minyak cap kapak.. Mak suka sapu sapu kat dada aku lah, leher lah, hidung lah.. hape lahh.. Tapi tape! mak nak aku cpt sembuh. sebabnye, hidung tak dapat berfungsi dengan baik.. tersumbat sana dan sini. Bila idung tesumbat.. mesti sistem telinga pon tak berjalan dengan lancar. mak panggil.. ayah panggil. adek panggil, tak berape nak dengar sangat. bukan buat-buat tak dengO. tapi memang tak dengo.. haha.


Bila idung & telinga tak berfungsi dengan baik..
mata pon ape lagi. terus ambil alih..
mata jadi kuyu2 je. sayu je mandang..


  Esok mau berkejar ke klinik or farmasi! harus carik obat! sangat sangat tak tahan rasanya.. Owhh.. maybe tak cukup tido kot. Yeah.. maybe~
Owhh Yeahhh. tiba-tiba teringat semalam aku buat-buat sesak napas dekat depan mak aku..
mak aku terpanggil-panggil aku..  
"eyhh..nape nih Mas"

 
Fuhhh..fuhhh..
"meaw33x..tipuuu je makkk"

hamik ko..tewos kena lepuk..hahaha

(janji tak buat lagi..tp next next time AKAN..suka nyakat mak)

Gadis-gadis pingitan di luar sana....
Jejaka-jejaka idaman di luar sana....
 nanti cerita lagi ye.. sebab saya nak mandi nie ha.. hihi 
SELAMAT menjalani ibadah di bulan Ramadhan.

:)

Sunday, July 24, 2011

Aku & Braces.

Assalamualaikum

Setiap hari bila aku bukak INBOX FB mesti nampak je soklan pasal braces. Semua soalan lebih kurang sama. 'Sakit tak pakai braces? Kena cabut gigi tak?' Orang Malaysia kita ni ada satu fobia yang amat ketara. Iaitu fobia pergi klinik gigi atau jumpa dentist. Selagi gigi tak goyang, selagi dapat tolerate sakit gigi, selagi tu kental tak nak jejak klinik gigi. Jadi disebabkan kekentalan yang tidak berbelah bahagi ni, maka rakyat malaysia macam kurang exposure sikit pasal oral hygiene.


Ahh hari ni aku nak share pengalaman aku dengan korang tentang liku-liku kehidupan seorang gadis bergigi besi ;) Aku taknak cerita pasal scientific fact. Yang tu korang boleh google sendiri. Aku nak cite pengalaman. Pengalaman tak boleh dijual beli lu tau tak. Pengalaman pon tak boleh diwarisi dari seorang ayah yang bertaqwa. Eceh asal macam pernah dengar je ayat tu.


SAKIT TAK PAKAI BRACES?
Kalau aku kata tak sakit. penipu. nampak sangat aku nak promote orang pakai braces haha! Sakit oi. Tapi mula-mula je la. Sakit dia tolerable. Kalau korang pakai braces, ada 4 jenis kesakitan yang korang bakal alami. 

1. SAKIT BILA PAKAI SEPARATOR - separator ni adalah penjarak gigi.
2. SAKIT SEBAB ADA ULCER - ulcer ataupon nama kampongnye mate ikan.
3. SAKIT SETIAP KALI FOLLOW UP SEBAB WIRE TERLALU KETAT - kesakitan ini setiap kali anda balik dari follow up (sebulan sekali). Lama kesakitan : 3-4 hari.
4. SAKIT SEBAB CABUT GIGI - haa yang ni ramai orang cuak.


MAHAL TAK BUAT BRACES?
Aku kurang tau pasal ini sebab lain orang lain bayaran tau.. Tapi for sure, makan belanja yang banyak jugaklah. Member aku yang mencecash ade rm3.5k rm4.5k. Follow up pulak every month. rm100-rm200 setiap kali pergi. Tapi dia depends jugak orthodontic nak ganti apa, wire/brackett/band etc.  Memang terasa mengalir a duit tu. Kalau nak murah buat kat government. Waiting list 2-3 tahun. Tapi dorang focus more on budak sekolah.


SUSAH TAK NAK JAGA BILA PAKAI BRACES NI?
Tak susah. Yang penting follow up jangan miss ok. Follow up tu penting untuk determine progression gigi. Anyway, sebab pakai braces, jadi aku pakai 2 jenis tooth brush. 1 yang khas untuk braces (boleh cari kat guardian/watson) & 1 lagi interdental. Sebab pakai braces, makanan senang terlekat kat brackett, so it is advisable untuk beli interdental toothbrush supaya senang nak remove plaque. Aku kalau gosok gigi lama kot. 10 minit jugaklah. Lepas tu terus rasa penat, malas nak mandi LAMO. Oh ya, aku pergi mana-mana mesti bawak mineral water. You dont want that broccoli to stuck on your brackett dont you?



SEGAN TAK PAKAI BRACES?
Bangga. Asal nak segan? Eh jap jap pernah jugak segan masa cabut gigi tu kan. Gigi gongak wakakaka. Tapi bila gigi dah mula teratur, thats the sweetest thing ever baby. Memang la aku nak senyum sampai telinga. The thing is, bila korang pakai braces, orang akan pandang korang like korang ni alien. Korang kena cekal & build up your confidence level. Dorang pandang tu bukan sebab korang nampak bodoh atau buruk. Tapi its just that, braces tu jarang orang pakai & people tend to stare & menghayati keunikan braces itself LOL ! 



Ini saja pengalaman yang aku boleh share for the time being. Hari jumaat aritue aku baru je pegi follow up. Macam biasa I am terribly indecisive in choosing the color of my elastic band. Lepas tu mintak tolong doctor pilihkan haha. 'Doc kalo pakai warna merah, sesuai dengan warna apa ek?' Kikiki favourite dialog aku. 


 Anyway, bagi aku pakai braces takdelah teruk mana pon. Takdelah sakit sangat. Sakit kejap je lepas tu okdah. Macam sekarang ni, memang aku dah tak rasa sakit langsung. Ulcer pon dah lama takde. Mungkin 6 bulan yang pertama je kot rasa uncomfortable lepas tu korang rasa selesa sampai rasa sayang nak bukak! So pada sapa yang nak berbraces tu, sila teruskan niat anda! Akhir kata, yang baik datang dari Allah & yang buruk itu datang dari saya sendri. Take care!