IF U DONT KNOW WHO I AM PLEASE DONT JUDGE ME
NOBODY IS PERFECT & I AM NOBODY
::: aku bukan PUTERI dari KAYANGAN tapi aku PUTERI dari bumi KENYALANG :::
(◕‿◕✿)

Thursday, July 01, 2010

sup tulang special kene paksa




Hari ini mak aku entah kenapa tiba-tiba rajin nak ajar aku masak.. mak 
kata nanti kalau dah duduk jauh belajar tempat lain, boleh jugak masak sendiri, 
xpayah makan di luar.. mak cakap lagi, lelaki sekarang suke perempuan yang 
pandai masak, nanti kalau tidak pandai masak, suami lari cari perempuan lain.. 
haaaa baru ko nangis air mata darah.. hahaha.. lucu je aku dengar... aduhai.. 
pagi2 lagi aku dah kene ceramah mak aku.. ala mak, orang bukan tidak pandai 
masak.. kite pandai la mak.. cume sakit malas ni je yang menghantui diri nie... 
sesuai sangat la dengan entry aku kali ini kan? kan? kan? hahaha.. eh, 
aku xla jawab dengan mak aku macam tue, aku cakap dalam hati je, yela kalau aku 
jawab cakap mak aku tadi.. aduhai mahu nye die sambung die punye bebelan...
tak pasal-pasal terus kene ketuk aku kang, hahah.. ishh xnak aku... 

Ok lah nak di pendek kan cerita, mak aku nak ajar aku masak sup tulang.. aduhai 
sedap nye.. terus melilih air liur aku... muahahahaha.. ok2 jom kite tengok macam
mane rupe nye masakan aku ye..































... tadaaa !!!!

ahhh ini la rupe nye hasil kerja aku.. selepas mak aku ajar, die suruh aku cuba, 
aku tanye la kenapa pulak aku yang perlu rasa? pelik jugak aku, sepatut nye biar 
la orang lain yang rasa, kan? selepas tue mak aku bagitahu, kalau kite nak bagi 
orang puas hati dengan masakan kite, kite sendiri perlu puas hati dulu... paham.. 
ooo baru aku paham..

tahu tak, mase aku rasa sup buatan aku nie, pergghhhh MASIN gile sup aku.. 
mak aku terus gelak.. yela aku terlebih letak garam rupanya.. aku gelabah gile.. 
last2 baru mak aku suruh tambah air lagi, den didih kan sekejap.. selepas tue baru la 
jadi macam atas ni... sedap la jugak.. mak aku bagi aku 3 stengah bintang oo.. 
kire hebat la jugak kan untuk gurl yang malas ke dapur macam aku.. hahhahaha..

ok kat sini aku serta kan aku punye resipi yang mak aku sebut2 dekat aku tadi k... 
nyam nyam nyam..


rempah yang mak aku suruh aku sedia kan: 

1 kg tulang lembu (terpulang la nak banyak mane pun k..)

1 biji bawang besar - dihiris

5 ulas bawang putih - diketuk

1 cm halia - dimayang halus

2 bungkus rempah sup tulang

1 bungkus rempah sup serbuk

1 bungkus bawang goreng

1 batang lobak merah - dipotong baji

Daun sup/daun bawang - dimayang

Daun pandan

Air secukupnya

Garam dan serbuk pati ayam untuk perisa

sedikit minyak untuk menumis



cara-caranya:

1.  Bersihkan tulang dan masukkan ke dalam periuk berisi air untuk merebus.

2.  Carikkan daun pandan (2 helai), simpulkan dan masukkan ke dalam periuk 
     berisi tulang.

3.  Bila tulang mula mendidih, masukkan kedua-dua bungkus rempah sup .

4.  Dalam kuali panaskan minyak, tumis bawang besar, bawang putih, halia, 
     rempah biji hingga naik bau dan tuangkan ke dalam periuk berisi tulang.

5.  Biarkan tulang mendidih atas api sederhana dan jika air surut, tambah air.

6.  Bancuh rempah sup serbuk bersama air dan tuangkan ke dalam periuk berisi tulang.

7.  Masukkan garam dan serbuk pati ayam secukup rasa.  Masukkan bawang goreng, 
     lobak merah.  

8.  Masak tulang sehingga daging empuk dan taburkan daun sup dan daun bawang

MySpace

1 comment:

hANySS JonG said...

hahaha..bleh la masak utk aku kelak ho..hehe