IF U DONT KNOW WHO I AM PLEASE DONT JUDGE ME
NOBODY IS PERFECT & I AM NOBODY
::: aku bukan PUTERI dari KAYANGAN tapi aku PUTERI dari bumi KENYALANG :::
(◕‿◕✿)

Friday, July 30, 2010

Kisah di pagi jumaat



Pada suatu hari Jumaat, seorang budak berjalan keseorangan. Niatnya untuk ke masjid untuk solat Jumaat.

Dia tahu hari Jumaat merupakan penghulu segala hari dalam Islam.Hari yang mulia.Hari yang ditunggu-tunggu oleh semua makhluk. Manusia, jin Islam, binatang…semuanya menantikan hari Jumaat. Hari yang penuh ketenangan.

Jam menunjukkan pukul 1.10 petang. Langkahnya dipercepatkan. Bimbang terlewat sampai. Maklumlah Jumaat sekarang dah awal,1.15 petang untuk di kawasan Kemaman.

Dalam perjalanan itu dia melintasi sebuah Institusi Pengajian Tinggi. Timbul rasa kagum lantas terdetik di hatinya “satu hari nanti aku pasti akan menjejakkan kaki di situ!”.

Tiba-tiba matanya tertumpu pada sebuah pondok kawalan Institut Pengajian Tinggi tersebut.

Tertumpu pada seorang pak cik tua yang sedang mengawal di pondok tersebut. Hatinya merasakan seperti sesuatu yang tak kena
“Solat Jumaat dah nak mula tapi kenapa pakcik tu tak bersiap pergi solat Jumaat lagi?Dia ‘lupa’ ke atau buat-buat lupa?”timbul persoalan di hatinya.

Lantas budak tersebut pergi ke pondok pengawal tersebut.

“Assalamualaikum pakcik hensem!” tegur budak tadi pada pakcik tua tersebut.
“Waalaikumsalam..” jawab pakcik tu ringkas.
“Pakcik tengah bertugas ke?” tanya budak tersebut.
“Ya,pakcik sorang je” jawab pakcik tersebut.
“Tak pergi solat Jumaat ke?
“Tak.Nak buat macam mana nak,pakcik kena keje” jawab pakcik tua itu serba salah.
“Tapi cikgu saya cakap,orang Islam wajib solat jumaat.Kalu tak solat Jumaat dosa. Masuk neraka. Tambah lagi,kena seksa masa sorang-sorang dok dalam kubur” tegas budak tersebut.
“Betul tu nak. Semua yang anak cakap tu semua pakcik dah tau. Tapi nak buat camna.Ni arahan.Jadi nak tak nak, kena ikut. Kalau tak ikut,nanti kena buang kerja.Bila dah kena buang kerja, sapa yang nak bagi anak-anak pakcik makan? Pakcik cari rezki untuk anak-anak dan isteri pakcik kat rumah” balas pakcik itu.

Cube kita bayangkan jika kita berada di situasi Pak Guard itu, agak agak apa yang akan kita lakukan? pasti ramai yang kutuk Pak Guard itu sebab dia tidak pergi solat jumaat. dia sanggup terus terus bekerja akibat takut kene buang kerja. cube kita fikirkan & kaitkan situasi ni dgn situasi yg berlaku sekarang. sbg contoh,English Nite..walaupun terang terang kita nampak banyak kemungkaran yang berlaku samasa English Nite, tapi kenape kita tetap nak j0in atau dalam erti kate lain bersubahat? sebab takut fail subjek TE, kan?

   
...Kesimpulannya..

Manusia adalah makhluk yang diciptakan Allah SWT dengan diberikan kita dua jalan. Antara jalan kefasikan  atau jalan ketaqwaan.. Jalan ketaqwaan adalah jalan untuk mendekatkan diri kepada-Nya. Sebaliknya, jalan kefasikan adalah jalan yang akan menjauhkan kita kepada Nya

Katakanlah: Jika bapa-bapamu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, isteri-isterimu, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah kamu cintai lebih dari Allah dan Rasul-Nya dan (dari) bejihad di jalan-Nya, maka tunggulah sumpai Allah mendatangkan keputusan-Nya,dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang  fasiq
  
Cerita ini bukan rekaan tapi hakikat yang benar berlaku. pu3 nak mintak pandangan dan pendapat korang semua tentang (moral value) cerita di atas.







MySpace

No comments: